Ὑπάρχουν ἁγιονέρια ὡς τοπωνύμια, ὀνόματα χωριῶν καὶ κωμοπόλεων τῆς πατρίδος μας. Ὑπάρχουν ἁγιονέρια μὲ τὴν ἔννοια τῶν ἱερῶν, ἁγιασμένων ὑδάτων ποὺ μὲ τὴν ὕπαρξί τους χαρακτηρίζουν τὸν συγκεκριμένο κατὰ περίπτωση τόπο καὶ τὸν καθιστοῦν κέντρο λατρείας, ἐπίκεντρο θρησκευτικῆς ἔκφρασης τοῦ λαοῦ.
Τὸ ἁγιονέρι σ᾿ ἕνα τόπο τὸν χαρακτηρίζει καὶ τὸν καθιστᾶ σημαντικὸ στὴ συνείδηση τῶν κατοίκων καὶ τῶν γύρω περιοχῶν.
Αὐτὸ συμβαίνει ἐξ αἰτίας τῆς βαθειᾶς πίστης τοῦ λαοῦ στὴ δυνατότητα τῶν Ἁγίων τοῦ Θεοῦ νὰ ἐνεργοῦν, μὲ τὴ δύναμή Του, μέσα ἀπὸ τὰ διάφορα ὑλικὰ σώματα ποὺ, χάριτι Θεοῦ, εἶναι φορεῖς θείας ἐνεργείας καὶ δυνάμεως.
Τὸ ἁγιονέρι λέγεται καὶ ἁγίασμα, ἀπὸ τὴ λέξη ἁγιασμὸς.
Πιὸ πολὺ βέβαια ἡ λέξη αὐτὴ ἴσως ταιριάζει στὴν πηγὴ, ἀλλὰ τελικὰ ὅπως καὶ νὰ τὸ ἐννοήσῃ κανεὶς, ἁγιονέρι, ἥ ἁγίασμα, ἐννοεῖ τὸ, εὐθὶς ἀπὸ τὴν πηγή του, ἁγιασμένο νερὸ, ποὺ δὲ χρειάζεται τὴν ἰδιαίτερη εὐλογία ἱερέα, γιὰ νὰ ἀποκτήσῃ αὐτὴ τὴν ἰδιότητα, δηλαδὴ εἶναι ἱερὸ καὶ ἅγιο καὶ μὲ τὴ χρήση του ἔχει τὰ ἴδια ἀποτελέσματα μὲ τὸν ἁγιασμὸ, ἤ ἀκόμη μεγαλύτερα καθὼς ἔχει τὴν εὐλογία τοῦ ἀγίου κατόπιν τῆς ἐμφανείας του. Πρόκειται δηλαδὴ γιὰ ἀποτέλεσμα Θεοφάνειας ἤ Ἁγιοφάνειας, ποὺ οἱ ἐνέργειές του ἔχουν ἐφαρμογὴ ἀνεξάρτητη ἀπὸ τὸ χρόνο καὶ ἐξαρτᾶται μονάχα ἀπὸ τὴν πίστη τοῦ ἀνθρώπου.
Σὲ σχέση μάλιστα μὲ ἄλλους τόπους καὶ χώρους τῆς Ἐκκλησίας ὅπου, εἴτε δὲν ἐπιτρέπεται, εἴτε ἀποφεύγεται ὡς βέβηλη ἡ παρουσία ἐτεροδόξων ἤ καὶ ἐτεροθρήσκων ἀνθρώπων, στὸ ἁγιονέρι προστρέχουν ἀθρόα οἱ ἄνθρωποι ποὺ ἔχουν ἀνάγκη καὶ αἰσθάνονται καὶ πιστεύουν ὅτι ὁ συγκεκριμένος Ἅγιος, μὲ τὴ δύναμη τοῦ Θεοῦ, θὰ λύσῃ τὸ πρόβλημα, ἰδιαίτερα τῆς ὑγείας τους, ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὴ θρησκεία τους.
Αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι δὲν ἔχουν συγκεκριμένη φανατικὴ θρησκευτικὴ τοποθέτηση, εἶναι καλοπροαίρετοι καὶ πιστεύουν στὴν ἁγιότητα τῶν συγκεκριμένων Ἁγίων προσώπων καὶ ὅτι ἡ Χάρι τοῦ Θεοῦ ἐνεργεῖ μέσα ἀπὸ αὐτοὺς καὶ τὰ ἁγιάσματά τους.
Ἔτσι ὅταν μελετήσουμε τὰ ἁγιονέρια καὶ ἁγιάσματα τῆς πατρίδας μας, ὅταν καταγράψουμε τὶς διηγήσεις τῶν πατέρων μας, θὰ κατανοήσουμε πὼς στὰ ἁγιάσματα τοῦ τόπου μας προστρέχουν ἐμπερίστατοι συνάνθρωποί μας ποὺ ἔχουν ἐξαντλήσει κάθε ἀνθρώπινη ἐλπίδα, ἔχουν ἀπογοητευθεῖ ἀπὸ τὴ δύναμη τῆς ἐπιστήμης καὶ πλέον ἐναπέθεσαν ὅλη τὴν ἐλπίδα τους στὸ Θεὸ καὶ, μὲ δάκρυα στὰ μάτια, καταφεύγουν στοὺς ἁγίους Του, ζητῶντας τὴ μεσιτεία καὶ πρεσβεία τους.
Αὐτὸ ἐλπίζουμε νὰ καταφέρουμε μέσα ἀπὸ αὐτὰ τὰ blogspot, (agioneri.blogspot.com καὶ agioneria.blogspot.com), ἐλπίζουμε νὰ γίνουμε ἡ ἀφορμὴ, ἐλπίζουμε νὰ δώσουμε τὸ ἐρέθισμα ποὺ χρειάζεται, ὥστε, ὅσο εἶναι ἀκόμη καιρὸς, ὅσο ἀκόμη ὑπάρχουν ἐν ζωῇ οἱ "παλιοὶ", οἱ πιό ἡλικιωμένοι καὶ διατηροῦν καὶ συντηροῦν ἀκόμη στὴ μνήμη τους τὶς διάφορες ἀναμνήσεις νὰ μᾶς τὶς διηγηθοῦν καὶ νὰ τὶς καταγράψουμε.
Θὰ δωθῇ πιστεύουμε ἡ ἀφορμὴ ἀλλὰ καὶ ἡ εὐκαιρία καὶ σὲ μᾶς, ποὺ ἀκοῦμε αὐτὲς τὶς διηγήσεις, ἀλλὰ δὲν τὶς πιστεύουμε, θὰ μᾶς δωθῇ ἡ εὐκαιρία νὰ καταλάβουμε ὅτι οἱ βίοι τῶν ἁγίων μας καὶ ἡ δράση τους στὴ ζωὴ, ἡ δράση τοῦ Θεοῦ μέσα ἀπὸ αὐτοὺς, δὲν εἶναι παραμύθια γιὰ μικρὰ παιδιὰ, ἀλλὰ ἀντιπροσωπεύουν καὶ ἀποτελοῦν παραδείγματα ζωῆς καὶ μαθήματα κατάλληλα γιὰ κάθε ἡλικία.
Ἐλπίζουμε ὅτι ὁ Θεὸς καὶ οἱ Ἅγιοί Του θὰ φωτίσουν τοὺς περιηγητὲς τοῦ Διαδικτύου νὰ σκύψουν λίγο καὶ νὰ ἀφιερώσουν λίγο ἀπὸ τὸν πολύτιμο χρόνο τους καὶ διαβάζοντας αὐτὲς τὶς γραμμὲς, θὰ εὐαισθητοποιηθοῦν καὶ ὅλοι ὅσοι ἔχουν νὰ μᾶς ποῦν κάτι, θὰ ρωτήσουν τὸν παποῦ στὸ χωριὸ, ἤ τὸ γέροντα πατέρα τους, ἤ τὸν παπὰ τοῦ χωριοῦ τους τὸν ὁλιγογράμματο, ἀλλὰ σεβάσμιο γέροντα, ποὺ δὲ μπορεῖ νὰ γράψῃ, μπορεῖ ὅμως ἀκόμη καὶ θυμᾶται.
Αὐτὸ λοιπὸν ἐδὼ τὸ ἔργο θὰ εἶναι συλλογικὸ.
Ὅταν τελειώσῃ θὰ δοῦμε, φαντάζομαι τὸ χάρτη τῆς Ἑλλάδας μας, γεμάτο ἁγιονέρια, ἁγιάσματα. Τὸτε θὰ καταλάβουμε σὲ τὶ τόπο κατοικοῦμε, γιατὶ πιστεύω, κατοικοῦμε σὲ τόπο ἁγιασμένο καὶ ἱερὸ.
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)

Κοντὰ στὰ ἁγιονέρια καὶ τὰ ἁγιάσματα μποροῦμε νὰ κάνουμε λόγο καὶ νὰ προκαλέσουμε τὸ ἐνδιαφέρον τῶν εὐσεβῶν στὰ ἄσημα ἐκεῖνα καὶ ἄγνωστα στοὺς πολλοὺς ἐξωκκλήσια, ὅπου ὅμως οἱ ἄνθρωποι στρέφουν τὴν ἐλπίδα τους στὸν Ἅγιο καὶ βρίσκουν παρηγοριὰ στὰ βάσανά τους καὶ τὸν τιμοῦν διακριτικὰ κι ἐκφράζουνε τὴν πίστι τους σεμνὰ μακρυὰ ἀπὸ δημοσιότητα καὶ προβολὴ. Ἕνα τέτοιο ἐξωκκλῆσι εἶναι καὶ τὸ παρακάτω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΞΩΚΚΛΗΣΙΟΝ ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΘΑΣΟΥ
Στὴ Θάσο καὶ στὸ χωριὸ Παναγιὰ ὑπάρχει τὸ ἐξωκκλῆσι τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου. Οἱ κάτοικοι εὐλαβοῦνται ἰδιαίτερα τὸν Ἅγιο Ἀθανάσιο. Στὸ ἐξωκκλῆσι ποὺ εἶναι ἀφιερωμένο στὴ χάρι του συμβαίνει τὸ παρακάτω ἀξιοσημείωτο. Ὅπως μαρτυροῦν οἱ κάτοικοι, ἡ ἐκκλησία εἶναι πάντοτε ἀνοιχτὴ «μὲ τὸ κλειδὶ στὴν πόρτα». Ὅταν ὅμως ὁ Ἅγιος «ἀπουσιάζει» ἡ πόρτα δὲν ἀνοίγει.
Συνέβη κάποτε σὲ μία γιαγιὰ ἡ ὁποὶα πῆγε νὰ προσκυνήσῃ καὶ παρόλο ποὺ τὸ κλειδὶ ἦταν στὴν «κλειδωνιὰ» δὲν μποροῦσε νὰ ἀνοίξῃ. Θεώρησε τότε ὅτι ὁ Ἅγιος τοῦ Θεοῦ ἦταν δυσαρεστημένος μαζί της γιὰ κάποιο λόγο καὶ αὐτὸ τὴν ἀπασχολοῦσε σοβαρὰ. Παρουσιάσθηκε λοιπὸν ὁ Ἅγιος Ἀθανάσιος καὶ τῆς εἶπε ὅτι «ἀπουσίαζε γιατί πῆγε νὰ σώσῃ τὸ σπίτι του στὴν Αἴγυπτο» ποὺ κινδύνευε.
Στὸ ἐξωκκλῆσι αὐτὸ τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου στὴν Παναγιά τῆς Θάσου προστρέχουν οἱ εὐσεβεῖς χριστιανοὶ καὶ ἐναποθέτουν τὰ προβλήματά τους στὴ μέριμνα τοῦ Ἁγίου. Κάνουν γι αὐτὸ τὸ λόγο Θεία Λειτουργία καὶ τὶς περισσότερες φορὲς ὁ Ἅγιος ἀνταποκρίνεται θετικὰ στὸ αἴτημά τους, ἰδιαίτερα στὰ ζητήματα ὑγείας ὅπου μέ θαυματουργία βρίσκουν τὴ θεραπεία τους.
Τὸν τιμοῦν πανηγυρίζοτας τὸν Ἱερὸ Ναό του καὶ στὶς 18 Ἰανουαρίου μαζὶ μὲ τὸν Ἅγιο Κύριλλο καὶ στὶς 2 Μαΐου ἑορτὴ τῆς κοιμήσεώς του καὶ ἀνακομιδῆς τῶν ἱερῶν λειψάνων του.
Στὴ Θάσο τιμᾶται ὁ Ἅγιος Ἀθανάσιος μὲ Ἱερὸ Ναὸ ἀφιερωμένο στὴ χάρι του ὅπου ἐπίσης θαυματουργεῖ καὶ πανηγυρίζεται μὲ μεγαλοπρέπεια ἐπίσης καὶ στὰ Λιμενάρια. Ἐκεὶ μάλιστα κάποτε ὑπῆρχαν καὶ λειτουργοῦσαν μεταλλεῖα. Ὅταν λοιπὸν ὁ Ἅγιος «ἔλλειπε» κάποια φορὰ συνέβη νὰ γίνωνται πολλὰ ἀτυχήματα στοὺς ἐργάτες. Ὁ Ἅγιος ἀπεκάλυψε σὲ κάποιον εὐσεβῆ ἐργάτη ὅτι αὺτὸ γινόταν στὴ διάρκεια τῆς ἀπουσίας του καὶ γιὰ νὰ σταματίσῃ τὸ κακὸ ζήτησε νὰ λιτανεύσουν τὴν εἰκόνα του στὸ χωριὸ καὶ νὰ τὴ «σηκώσουν» ἀπὸ λίγο ὅλοι οἱ κάτοικοι.
Πράγματι ἔκαναν τὴ λιτανεία ὅπως ζήτησε ὁ Ἅγιος καὶ τὸ κακὸ σταμάτησε.
Τὶς πληροφορίες μᾶς τὶς ἔδωσε ὁ Ἱεροψάλτης κύριος Σπυρίδων Κλωνὴς κάτοικος Λιμένος Θάσου, μὲ τὴν ὑποσημείωση ὅτι ὁ πατέρας του ἦταν ἐργάτης στὰ μεταλλεῖα Λιμεναρίων Θάσου ὅταν συνέβησαν τὰ ἱστορούμενα.
ΑΓΙΑΣΜΑ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΙΟΥ ΞΑΝΘΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΘΕΙΑ ΑΝΑΛΗΨΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΙΟΥ,
ΔΗΜΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΞΑΝΘΗΣ
ΕΞΩΚΚΛΗΣΙ του 15ου αιώνα
....πρόκειται για μία κατασκευή θολωτή με πέτρινους καναπέδες και ένα αγίασμα, τα οποία δε θυμίζουν κατασκευή Χριστιανικού Εξωκκλησίου.
Στο εσωτερικό και στο εξωτερικό του μικρού αυτού οικήματος δεν βρέθηκαν επιγραφές. Μόνο στην πρόσοψη πάνω από τη θύρα εισόδου, υπήρχε μία κτητορική επιγραφή με αραβική παλαιά γραφή. Αυτήν την πήρε ο τότε Δήμαρχος Σταυρουπόλεως Γεώργιος Καρασακαλίδης, που είχε καταγωγή από το Μαργαρίτιον, με σκοπό να τη μεταφράσει, προσφέροντας έτσι στην ιστορία του τόπου του. Η επιγραφή όμως αυτή στην πορεία χάθηκε και έκτοτε αντικαταστάθηκε με τη σημερινή μαρμάρινη επιγραφή: ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ ΝΑΟΣ ΑΝΑΛΗΨΙΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ
Το Εξωκλήσι αυτό το γνώριζαν και οι παλαιοί εντόπιοι κάτοικοι της Σταυρούπολης, οι οποίοι ως Χριστιανοί Ορθόδοξοι συχνά το επισκέπτονταν ως ευλαβικό προσκύνημα. Υπάρχουν μαρτυρίες ότι στο Παρεκκλήσιο της Θείας Αναλήψεως τελούνταν θαύματα ιάσεων, σωματικών και ψυχικών. Έτσι αναφέρεται ότι έχουν τελεστεί θαύματα θεραπείας πολλών επιληπτικών, όπως και άλλων αρρώστων. Ακόμη και σήμερα αναφέρονται από προσερχομένους με πίστη και ευλάβεια στο Ιερό Αγίασμα, ιάσεις από ψυχικές νόσους αλλά και από άλλα σοβαρά δερματικά κυρίως νοσήματα και κακώσεις.
Αυτό το Παρεκκλήσιο, το στήριξε και το αξιοποίησε η απαράμιλλη πίστη και ευλάβεια των νέων οικιστών, των Ποντίων Παφραίων, με διάφορους τρόπους.
Επειδή η τοποθεσία στην οποία βρίσκεται το Εξωκκλήσι είναι δύσβατη και αρκετά δυσπρόσιτη για τις λίγο μεγαλύτερες ηλικίες, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Μαργαριτίου Άγιος Νικόλαος, σε απόσταση περίπου 300 μέτρων και σε ομαλότερο έδαφος κατασκεύασε ένα πρόχειρο Εξωκλήσι και εκεί λειτουργούνται σήμερα οι πιστοί, στο πανηγύρι της Θείας Αναλήψεως.
...κρίνεται σκόπιμο να γίνει μία αναφορά και στα «τάματα» που συναντά ο ταπεινός προσκυνητής αλλά και ο κάθε επισκέπτης, έξω από τον Ιερό χώρο του Παρεκκλησίου.
Πρόκειται για διάφορα υφάσματα, ρούχα κλπ., κατάλοιπο των αντίστοιχων μουσουλμανικών αφιερωμάτων, που δεν έχουν θέση στην Ορθόδοξη Χριστιανική Παράδοσή μας. Αντί λοιπόν των «υφασμάτων» αυτών, που ο χρόνος και οι καιρικές συνθήκες τα μετατρέπουν σε κουρέλια δύσμορφα και αταίριαστα κατά συνέπεια, στην ιερότητα του χώρου, οι Χριστιανοί που με ευλάβεια θα ήθελαν κάτι να προσφέρουν, ως αφιέρωμα, καλό θα ήτανε να προσέρχονταν με δώρα συμβατά με τη Ορθόδοξη Παράδοσή και Λατρεία.
Ως τέτοια κρίνονται το καθαρό κερί, οι λαμπάδες, το λάδι για τις κανδήλες, διάφορες εικόνες και ο,τιδήποτε άλλο λειτουργικό και ωφέλιμο στην Ορθόδοξη Λατρεία.
Το Αγίασμα που αναβλύζει από το Παρεκκλήσι είναι κατά την παράδοση, θαυματουργικό, με πλήθος ιάσεις ψυχών και σωμάτων!!!
Μεγάλο είναι το πλήθος των ευλαβών προσκυνητών, που περιμένουν καρτερικά έξω από το Παρεκκλήσι, την ημέρα της γιορτής του, για να πάρουν λίγο από το Θαυματουργικά θεραπευτικό Αγίασμα και να το φυλάξουν με ευλάβεια και ως ευλογία στα σπίτια τους...
Γιὰ περισσότερες λεπτομέρειες:
http://agiasma.info/forum/viewtopic.php?f=18&t=1090
Αγίασμα αγίου Γεροντίου Ιερά Σκήτη της Αγίας Άννης στο Άγιον Ὄρος
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://agiasma.info/forum/viewtopic.php?f=18&t=1168
ΑΓΙΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΓράφει ὁ Ἰωσὴφ Κωνσταντινίδης
Ἡ μαγευτικὴ κατάφυτη κοιλάδα τοῦ Τσεγκέλκιοϊ
μὲ τὰ γύρω ἀρωματισμένα βουνὰ καὶ τὰ πηγαία
νερά, ἀπὸ τοὺς εἰδωλολατρικοὺς χρόνους στὴν ἀρχὴ
καὶ ἀπὸ τοὺς Χριστιανικοὺς στὴ συνέχεια εἶχε
ἑλκύσει τὸ θρησκευτικὸ αἴσθημα τοῦ ἀνθρώπου
«πρὸς ὕμνον καὶ εὐχαριστίαν».
Κάθε πηγὴ ποὺ ἀνακαλυπτόταν, ἦταν προορισμένη
στὴ προστασία κάποιου Ἁγίου. Μέχρι τὸ 1950 σῴζονταν ἑπτὰ ἁγιάσματα ἐπώνυμα καὶ ἄλλα τέσσερα ἄγνωστα ὅσον ἀφορᾶ τ᾽ ὄνομα καὶ ἀχαρακτήριστα ὅσον ἀφορᾶ τὴν ἱστορική τους σημασία. Παρουσιάζουν διάφορη κατασκευαστικὴ δομή. Ἄλλα εἶναι κινστερνοειδή, ἄλλα συραγγοειδή, ἄλλα φρεατοειδὴ καὶ ἄλλα ἦταν ἢ
συνεχίζουν νὰ εἶναι ἐνσωματωμένα σὲ ναΐσκο.
Πῶς ἐξηγεῖται ὅμως ἡ πληθώρα τῶν ἁγιασμάτων
μὲ τὴν παράλληλη ἐντόπιση ἀρχαίων μοναστηριῶν στὸ Τσεγκέλκιοϊ; «Μακρὰν τῆς τύρβης τοῦ κόσμου καὶ ἐν χώρῳ ἐρημικῷ, ἔνθα ἡ ψυχὴ ἀπολυομένη τῶν κοσμικῶν φροντίδων εὐκολώτερον πρὸς τὸν οὐρανὸν ἠδύνατο νὰ στραφῇ, καὶ πλησίον φαρύγγων καὶ ἐπὶ κορυφῆς λόφων, χωρὶς ὅμως νὰ εἶναι καὶ πολὺ πόρρωθεν ὕποπτος ἱδρύετο συνήθως, ἡ μονή», λέει ὁ ἐξαίρετος Βυζαντινολόγος Φ. Κουκουλές, ποὺ ἀνασκαλεύει παλιὲς ἱστορικὲς πηγὲς καὶ συμπληρώνειτὴν δικαιολογία γιὰ τὴν ἵδρυση τῶν μοναστηριῶν μὲ τὴν ἀναγκαῖα ὕπαρξη ἄφθονου νεροῦ καὶ καθαροῦ περιβάλλοντος στὸν τόπο ποὺ θὰ
ἐπιλεγόταν γιὰ ἐγκατάσταση, «ἐν λόφῳ ἀοικήτῳ, χαρίεντι, δ᾽ ἄλλως, τὰ πρὸς ἀέρα καὶ εὐύδρῳ καὶ εὐκραεῖ, φάραγξί τισι, καὶ αὐτομάτοις κοιλότησι τῶν πέριξ διαστελλομένῳ».
Ἀπὸ τὴν παραπάνω περιγραφὴ συνάγεται ὅτι οἱ ἀ-
μέτρητες καὶ ἀστείρευτες μέχρι σήμερα πηγὲς πολλὲς ἀπὸ τὶς ὁποῖες τιμῶνται ἀκόμη ὡς ἁγιάσματα καθὼς καὶ ὁ ὑγιεινὸς ἀέρας ἦταν τὰ κύρια χαρακτηριστικὰ ποὺ διέκριναν τὸ Τσεγκέλκιοϊ ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα νὰ καταστῇ αὐτὸ τόπος οἰκοδομῆς μοναστηριῶν, ναῶν καὶ ἀρχαίων βωμῶν.
«Ὅτι εἶναι τὰ ἐξωκλήσια εἰς τὴν Ἑλλάδα εἶναι τ᾽
ἁγιάσματα στὴν Πόλη», λέει ὁ Νικ. Δάμτσας καὶ δικαιολογεῖ τὴ πεποίθηση του αὐτὴ ὡς ἑξῆς: «Αὐτὰ
εἶναι σεβαστὰ καὶ ἀπὸ τὸν Μουσουλμανικὸ πληθυσμό, διότι ἡ μουσουλμανικὴ θρησκεία γεννηθεῖσα εἰς τὴν Ἀραβικὴν ἔρημον, Θεῖον δῶρον θεωρεῖ τὸ ἐκ τῆς γῆς ἀναβλύζων ὕδωρ. Πολλὰ εἶναι τ᾽ ἀγιάσματα στὴν Πόλη, ἀρχαιότερα καὶ ὀνομαστότερα τῶν ὁποίων, γνωστὰ εἰς ὁλόκληρον τὸν Ὀρθόδοξον κόσμον εἶναι τὸ Ἁγίασμα τῆς Ζωοδόχου πηγῆς τοῦ Βαλουκλῆ.
Πλεῖστα ἄλλα ὀλιγώτερον γνωστὰ ἐξωχικὰ ἁγιάσμα-
τα ὅπως τοῦ Ἀγ. Παντελεήμονα Τσεγκέλκιοϊ, τῆς Παναγίας Γκιὸκ σογιοῦ καὶ ἄλλα...».
Εὔυδρος λοιπὸν ὁ Βόσπορος, καὶ....
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ http://agiasma.info/downloads/Epi_thn_phghn_tou_Agiasmatos_007.PDF σελίδα 8 κ,ε